Sugen på att byta gear totalt …

När jag funderar så funderar jag oftast …

Jag älskar mitt Pro Tools HD system …  Men iom att Avid är ett företag som fullständigt rövknullar sina kunder år efter år, så är jag liten sugen på att kanske byta snart. Om mina stora förebilder i denna bransch har tagit klivet så kanske man vågar snart, det gör inte låtarna vi skriver varken bättre eller sämnre.

För mig finns bara två alternativ.

1. Avid Pro Tools HDX. Det är det som jag har nu, fast detta är det nya kortet, det motsvarar tydligen ett HD5 system i kräm, jag har HD3 nu, alltså ett nytt kort motsvarar 5st såna jag har nu. Nackdelen är att jag såklart måste uppgradera precis allt i min studio då, dvs min AD/DA, mina HD-kort, mitt mixerbord etc då Avid vägrar göra sina äldre grejor komatibla på något sätt, även fast jag har lagt närmre en halv miljon på det.  Skulle jag BARA uppgradera mina kort samt AD/DA så skulle det kosta 96000kr, då sitter jag med samma sak som jag har nu, lite lite mer DSP-kraft bara.

Fördelen är fler röster (kanaler), lite lite bättre ljud etc etc, samt ha det som är standard i branschen. Dock så kommer jag ändå betala 5-8000kr så fort en update kommer på programmet och så, nåt som andra företag inte gör mot sina kunder som betalat 300000kr för ett ljudkort.

Mitt andra alternativ är:

2. Universal Audio Apollo 16. Köpa 2 stycken såna gör att jag får 32I/O istället för det jag har nu 24/24. Det är också DSP-baserat, fast på ett helt annat sätt. I grund och botten är det Native, men i och med sin egna mixer så kan man tracka med dom plug-ins som man köper till. Sen har man otroligt mkt DSP att använda i mixläge, totalt 8 Shark CPU’s.

Motsvarar att jag kan ha typ 48 SSL4000k kanallimpor, 8st FairChild kompressorer, 48st Neve 1073 eq’s, 2 Lexicon Reverb, 2st EMT reverb, 2 Neve 33609 kompressorer, 8st Pultec EQ’s samt en jäkla massa mer innan dom två Apollosystemen maxas ur ..  Och det är ungefär vad jag kan göra nu i mitt HD3 system. Dock, kan jag smälla på allt detta i trackningläge utan latency, med detta system får man nackdelarna med nativelösningar. Jag kommer fortfarande kunna köra ProTools 11, eller Logic då jag inte längre behvöer vara låst till 8 I/O som avid så fint har sett till när man kör Avid hårdvara.

Det som är kul med detta är att Universal Audio är ett suveränt företag som alltid gjort bra grejor. Samt att iom deras UAD-system, som egentligen bara är en stor dongel, så hoppar alla företag på. Redan nu har Lexicon, API, Neve, APL, SSL, Moog, Amex, Sony m.fl hoppat på och deras plugins är tydligen riktigt grymma …

En upgrade till detta system, inkl ALLT, i stort sett alla pluggar också, skulle kosta 60000kr, hård och mjukvara.

Helt klart frestande, man kör dom inte via nå PCIe kort heller, utan att går via Thunderbolt. Vilket känns som framtidens format, med tanke på att nya Mac Pro’n som kommer i slutet på året, inte har några PCIe platser heller, utan bara Thunderbolt..  Vilket gör denna rig bärbar också.. Behöver jag åka och spela in nån annanstans då tar jag ba med mig ett Apollo interface och min bärbara mac så har jag samma ljud ute på fältet …

Vi får se helt enkelt …

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *